همه آنچه که از سحر و جادو نمی دانید!
کد خبر: ۲۳۸۷۸

همه آنچه که از سحر و جادو نمی دانید!

سحر و جادو هم يک سبب است که ساحر با به کار بردن آن، بر کارهايي که حرام است، توانمند مي گردد. به قول قرآن مي تواند بين زن و شوهر اختلاف بيندازد و.... اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد،...
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۲ دی ۱۳۹۵
بهترینها:

سحر و جادو واقعیت دارد. قرآن وجود آن را تأیید کرده، ولی سحر و جادو که حرام و در حکم کفر است، از دست هر کس بر نمی آید. بسیاری از چیزهایی را که جادو و جنبل می نامیم، القاهای روحی و روانی است که به جهت پذیرش ما، تأثیرگذار شده است. ما می توانیم با اتکاء به خدا و با پناه بردن به او، از تأثیرهای روحی و روانی در امان باشیم
.

سنت حاکم بر جهان، قانون عمومي اسباب و مسببات يا همان علت و معلول است. خداوند جهان را آفريده و آن را بر اساس قانون علت و معلول نظام داده است. اين نظام را بر همه اجزاي هستي حاکم کرده و اراده اش بر اين است که همه چيز از اين مجرا، يعني از طريق علت خودش و با نظم و نظام به وجود آيد و دوام يابد و از بين برود.

همه آنچه که از سحر و جادو نمی دانید!


قانون علیت حکم مي کند که آهن تيز برنده باشد. اگر کسي از آن شمشيري ساخت و بر گردن کسي زد، آن گردن را ببرد. خدايي که چنين اثري در شمشير تيز قرار داده، به ما انسان ها حکم کرده که شمشير تيز براي زدن گردن فسادگران و ظالمان ستمگر و... است؛ نبايد آن را به گردن مظلومان بزنيد.

از طرف ديگر، خدا انسان ها را آفريده و به آن ها قدرت و توان داده، آنان را به سوي حق دعوت کرده، از پيمودن غير آن نهي کرده تا با اختيار و آگاهي رهرو حق يا باطل گردند. آنان هم مي توانند رهرو حق شوند و هم باطل. اين گونه نيست که امکان ظلم و ستم و تجاوز و... نداشته باشند؛ زيرا اگر اين امکان را نداشتند، امتحان معنا پيدا نمي کرد. بايد بتوانيد شمشير به گردن مظلوم بزنيد و شمشير وقتي به گردن او مي خورد، بايد آن را ببرد تا بتوان به شما گفت با شمشير به گردن مظلوم نزن. اگر نتوانيد بزنيد يا اگر شمشير نبرد، ديگر نمي توانيد بگوييد: نزدم و نبريدم.

سحر و جادو هم يک سبب است که ساحر با به کار بردن آن، بر کارهايي که حرام است، توانمند مي گردد. به قول قرآن مي تواند بين زن و شوهر اختلاف بيندازد و.... اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد، بايد قانون علت و معلول نقض گردد و با وجود علت، معلول وجود نيابد. اين نقض سنت حاکم بر جهان، از خداي حکيم صورت نمي گيرد؛ همچنان که سنت امتحان خدشه دار مي شود. اما خدا براي بندگان پناهگاه قرار داده و آن، پناه بردن به خود او است. خدا اجازه داده سحر ساحر اثر کند؛ همچنان که اجازه داده استعاذه و پناه بردن مؤمن هم اثرگذار باشد و تأثير گذاري سحر ساحر را خنثي کند. بنابراين، خدا راضي نيست که بدخواهان به مقصود خود برسند؛ ولي براي در امان ماندن آنان لازم نيست قانون حاکم بر آفرينش را نقض کند؛ بلکه با همان قانون و با معرفي عامل قوي تر به بندگان خود، راه خنثي کردن اثر سحر ساحر را مي آموزد
.


اين که مؤمنان به پناه بردن به خدا و خواندن دعاها و آيات وارد در اين موضوع با خلوص و تضرع دعوت شده اند، راه نجاتي است در برابر سحر ساحران
. اگر خود را به خدا بسپاريم، هيچ ساحر و غير ساحري نمي تواند به ما ضربه اي بزند؛ زيرا که خدا در حق بندگان پناه جو، باطل کننده سحر است.


اما این که می گویند بخت فلان کس را بسته یا محبت فلان زن را از دل شوهرخارج کرده اند و ...، این ها بیش تر همان القاهای روحی و روانی است که ما با پذیرفتن آن ها به القا کنندگان میدان می دهیم. گاهی هم به افراد بی صلاحیت مراجعه کرده و با گرفتن دعاها و دستور عمل های غیر معتبر، به ترویج خرافات دامن می زنیم؛ در حالی که اصل مطلب، توهم و خیال بوده و واقعیت خارجی ندارد
.
همه آنچه که از سحر و جادو نمی دانید!

کسی نمی تواند بخت دیگری را ببندد و روند زندگی او را تغییر دهد. این ها همان "دمنده در گره ها" [النفاثات فی العقد] هستند که با القاهای شیطانی خود و پذیرش ساده لوحانه ما، به اهداف شوم خود می رسند. راه مقابله با این ها هم فقط ایمان و توکل و پناه بردن به خدا و توسل و تضرع به درگاه خدا و اولیای او است تا به اطمینان قلب برسیم، با مشکلات درافتیم، آن ها را حل کنیم، از سختی ها نهراسیم و شکسته نشویم؛ بلکه با تحمل و تدبیر، آن ها را به شادی تبدیل کنیم.

می توانید برای در امان ماندن از این امور، سوره مبارکه صافات، چهار قل، آیة الکرسی و دعای هفتم صحیفه سجادیه را بخوانید
.



دعا های باطل کردن سحر و جادو را در مطالب زیر دنبال کنید



تأثير تكويني سحر به اذن خداوند:

يكي از اصول اساسي توحيد، اين است كه همه قدرت ها در اين جهان از قدرت پروردگار سرچشمه مي گيرد، حتي سوزندگي آتش و برندگي شمشير بي اذن فرمان او نمي باشد. منتها مفهوم اين بيان مجبور بودن افراد در كار خود نيست
.


توضيح اين كه: جهان آفرينش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخي سبب ها مادي است و برخي غير مادي است. اراده حكيمانه خداوند بر اين تعلق گرفته است كه هر پديده و حادثه اي از علت ويژه خود صادر گردد و درعين حال، نظام علت و معلول ها همگي به خدا منتهي شده و از او قدرت و نيرو مي گيرند. او است كه سبب را مي آفريند و به آن قدرت و نيرو مي بخشد و آن را براي ايجاد معلول ويژه خود آماده مي سازد. در حقيقت مؤثر واقعي، در تمام نظام جهان يكي است و نظام جهان كه به صورت اسباب و مسببات جلوه گري دارند، همگي از او استمداد گرفته و به او منتهي مي شوند
(اصالت روح، ايت الله سبحاني، ص 241، مؤسسه امام صادق).


در تأثير سحر و جادو نيز وضع چنين است. خداوند متعال با قدرت خويش، چنين اراده و نيرويي را در افراد به وديعت نهاده است. انسان ها با بهره گيري از اين اراده و تقويت آن مي توانند به كارهاي شگفت انگيزي دست زنند. برخي مانند اولياي خداوند از آن نيرو و در مسير مناسب، استفاده مي كنند و عده اي ديگر، با سوء استفاده از آن به كارهاي ناشايست اقدام مي كنند؛ پس، در واقع اصل وجود اين نيرو در نهاد آدمي از آن خداوند و به فرمان او است، منتها چگونگي بهره گيري از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگي بهره گيري از آن مسؤول است
.


شايان ذكر است: گرچه سحر و جادو واقعيت دارد ولي غالب آنچه امروزه در ميان مردم در اين باره شايع است بى‏اساس مى‏باشد و اكثر كسانى كه به اين امور مى‏پردازند كلاه بردارانى هستند كه از اين طريق قصد اخاذى و پر كردن جيب خود را دارند. ولى اگر بر فرض موردى پيدا شد كه سحرى در كار بود راه‏هايى براى بطلان آن وجود دارد
:


1-استعاذه به خداوند و خواندن سوره‏هاى فلق و ناس.

2-آيه 102 سوره بقره «واتبعوا ما تتلوا الشياطين...» تا آخر آيه با آب زعفران روي طشت مسي نوشته شود و در هنگام نوشتن، كندر را بخور دهند. بعد طشت را پر از آب باران و يا آب چشمه مي كنند بعد مسحور با استفاده از آن آب غسل مي كند و از آن آب مي نوشد. بقيه آب را در پارچ شيشه اي بريزد و براي غسل استفاده كند. بهترين روز هم روز چهارشنبه است.
3- آيه 100 سوره نسا «و من يهاجر في سبيل الله...» تا آخر آيه با جوهر زعفران با كره گاو روي كف دست نوشته شود.
4-دعا وتضرع به درگاه خداوند.
5-درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند.
6-صدقه دادن.

همه آنچه که از سحر و جادو نمی دانید!


از بعضى از آیات قرآن نیز استفاده مى شود که بعضى از انواع سحر به راستى اثر مى گذارد مانند آیه فوق که مى گوید آنها سحرهایى را فرا مى گرفتند که میان مرد و همسرش جدایى مى افکند
«فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ».

کار جادوگران فراتر از قدرت الهی نیست!

هر سخن و نوشته و کاری که جسم، قلب و عقل انسان مسحور را تحت تأثیر قرار دهد و به وی آسیب رساند «سحر» نامیده می شود، چه در قالب دعا و اوراد، قسم ها، رقیه ها، دمیدنها، به کارگیری فرشتگان و اجنه...باشد.

از مجموع روایات معصومین علیهم السلام، چنین به دست می آید كه سحر و جادو با تقویت نفس و آموزش برخی علوم غریبه برای افراد حاصل می شود و كارهایی که با آن انجام می دهند در یك نگاه كلّی به عالَم هستی، خارج از اراده و قدرت الهی نیست، بلكه استفاده از اسباب و عللی است كه خداوند در این عالَم قرار داده است؛ مثلاً خداوند ارادة انسان را بسیار قوی قرار داده است و از طرفی نیز موانعی برای اراده وجود دارد؛ به این معنا كه اگر توجه انسان به مال دنیا، مقام و منزلت خاصی یا شهرت معطوف نشود، و تمام فكر و اراده اش روی یك امر متمركز گردد، آن امر طبق اراده اش انجام خواهد شد و اتفاق خواهد افتاد. بنابراین افعال ساحران، مستند به اسباب عادی می باشند.

چشمهاى مردم را سحر کردن!

از بعضی آیات قرآن کریم، برداشت می شودکه سحر، چیزی جز فریفتن و تردستى و شعبده و چشم بندى نیست، خیال است و حقیقتى ندارد؛ چنان که مى خوانیم:« فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى»[ طه، 66]؛ ریسمانها و عصاهاى جادوگران زمان موسى در اثر سحر، خیال مى شد که حرکت مى کنند؛ و در آیه دیگر آمده است «فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ»[اعراف،116] هنگامى که ریسمان ها را انداختند چشمهاى مردم را سحر کردند و آنها را ارعاب نمودند.

گونه ای از سحر، به منزلة طبابت است. همان طوركه پزشكان برای هر بیماری و دردی، دارویی درست كرده اند، در علم سحر نیز جادوگران برای هر صحّتی آفتی، و برای هر عافیتی درد و رنجی، و برای هركاری چاره ای اندیشیده اند.


همه آنچه که از سحر و جادو نمی دانید!


میان زن و شوهر جدایی افکندن!

از بعضى از آیات قرآن نیز استفاده مى شود که بعضى از انواع سحر به راستى اثر مى گذارد مانند آیه فوق که مى گوید آنها سحرهایى را فرا مى گرفتند که میان مرد و همسرش جدایی مى افکند «فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ» یا تعبیر دیگرى که در آیات فوق بود، که آنها چیزهایى را فرا مى گرفتند که مضر به حالشان بود و نافع نبود «وَ یَتَعَلَّمُونَ ما یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ» [بقره،102].

ولى آیا تاثیر سحر فقط جنبه روانى دارد؟ و یا این که اثر جسمانى و خارجى هم ممکن است داشته باشد؟ در آیات بالا اشاره اى به آن نشده، لذا بعضى معتقدند اثر سحر تنها در جنبه هاى روانى است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: سحر یک نوع تصرف در حاسه انسان است، بطورى که حاسه بیننده چیزهایى را ببیند و یا بشنود که حقیقت نداشته باشد؛ یکى از اقسام آن تصرف در خیال مردم است، که آن را سحر دیدگان می نامند، و این فن از تمامى فنون سحر مسلم تر و صادق تر است.

هر که سحر و جادو بیاموزد کافر است

امیرالمومنین علی علیه السلام، می فرماید: «مَن تَعلَّم شَیئاً مِنَ السِّحر قَلیلاً أو كَثیراً فَقَد كَفَر، وَكانَ آخِرَ عَهدِهِ بِرَبّهِ، وَ حَدُّهُ أن یُقتَلَ إلاَّ أن یَتوبَ»؛ هركه چیزی از جادو بیاموزد، كم یا زیاد، كافر است و پایان عهد او با پروردگارش باشد و كیفرش آن است كه كشته شود مگر توبه كند. آیت الله مكارم شیرازی در تفسیر نمونه آورده اند: سحر در اسلام ممنوع و از گناهان كبیره است؛ چراكه در بسیاری از موارد ، باعث گمراه ساختن مردم و تحریف حقایق و متزلزل ساختن پایه عقاید افراد ساده ذهن می شود. البته این حكم مانند بسیاری از احكام دیگر موارد استثناء نیز دارد؛ از جمله فراگرفتن سحر برای ابطال آن و یا برای از بین بردن اثر آن در مورد كسانی كه از آن آسیب دیده اند.

از مجموع روایات معصومین علیهم السلام، چنین به دست می آید كه سحر و جادو با تقویت نفس و آموزش برخی علوم غریبه برای افراد حاصل می شود و كارهایی که با آن انجام می دهند در یك نگاه كلّی به عالَم هستی، خارج از اراده و قدرت الهی نیست

جادو واقعیت دارد

حضرت علی علیه السلام می فرماید: «اَلعَینُ حَقٌّ، وَالرُّقی حَقٌّ، وَالسِّحرُ حَقٌّ، وَالفَألُ حَقٌّ، وَالطَّیرةُ لَیستْ بِحَقٍّ»؛چشم زخم و طلسم و جادو و فال نیك زدن واقعیت دارد، اما فال بد زدن واقعیت ندارد.

جادو به منزله طبابت

زندیقی از امام صادق علیه السلام، پرسید: منشأ جادو چیست و چگونه جادوگر می تواند آن كارهای شگفت آور را انجام دهد؟ حضرت فرمود: جادو گونه های مختلفی دارد:

گونه ای از آن به منزله یطبابت است. همان طوركه پزشكان برای هر بیماری و دردی، دارویی درست كرده اند، در علم سحر نیز جادوگران برای هر صحّتی آفتی، و برای هر عافیتی درد و رنجی، و برای هركاری چاره ای اندیشیده اند.

گونه ای دیگر از آن چشم بندی، چالاكی، مهارت و تردستی است. نوع دیگری از آن اموری است كه جن گیرها از جنّیان فرا می گیرند. نزدیكترین عقیده دربارة جادو به واقعیت آن است كه جادو به منزله یطبابت است.

منابع:
-
نهج البلاغه، حكمت 400
-
بحارالأنوار، ج79، ص210، ح 2
-
میزان الحكمه، ج5، ص2412، ح8340، واژة «السحر».
-
تفسیر نمونه، ج 1، ص 379؛ ذیل آیة 102 سورة بقره
-
ترجمه المیزان، ج 8، ص 275؛ ج 1، ص 368





گردآوری و تنظیم: بهترینها